Målning via projicering
Under veckan har barnen blivit erbjudna att måla efter en bild i vår projektbok (Kurrans skatt), med hjälp av projektering. Vi projicerade upp bilden på ett stort papper på väggen sedan fick barnen använda sig utav 6 olika färger som bas.
Barnen fick måla 2-3 st samtidigt och kom fram till att man fick turas om att måla, och/eller så kunde man måla på olika ställen "om du målar där så kan jag måla här nere". Senare kom något barn på "vi behöver brun till Kurrans hatt", barnen var osäkra hur man skulle få fram den bruna färgen, så vi googlade med hjälp av Ipad och kom fram till att vi behövde blanda alla basfärgerna (gul, röd och blå), vi testade.. "Men.. Fröken det blev grått".
Vi testade att blanda gul, röd och lite svart istället "Wow, nu blev det brun!" Här använde barnen sig av matematik för att undersöka och lösa vardagliga problem, som det står i LpFö18.
Syftet med undervisningen var att barnen skulle utvecka sin motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att experimentera och uppleva. Sen står det även i LpFö18 att utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla sina digitala kompetenser genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.
Efter reflektion med barnen så sa flera att "det var roligt, jag vill göra det fler gånger".