Bockarna bruse har hälsat på

Utifrån vårt projekt med farmors fantastiska stickning har farmor och Molly kommit med en saga till oss. Det var sagan om de tre bockarna bruse. Med denna sagan har vi fortsatt vårt undervisningsfokus på de prepositioner som vi tidigare har utforskat med hjälp av QR-koder såsom på, framför, bakom och nu även under.  

Vi har under denna och förra veckan läst sagan med konkret material, sjungit sången om de tre bockarna bruse och dramatiserat sagan ute vid ruschkanan. Barnen har även i den fria leken med hjälp av bilder och konkret material lekt sagan där de sjunger sången och berättar det de ser på bilderna. Ett barn förmedlar vad han ser på bilder genom att säga - "Där flyger trollet bort"  pedagogen - "Ja, det gör han, varför gör han det?" barnet - "Han stångar honom", ett annat barn - "Där är trollet är arg" pedagogen - "Ja, han ser arg ut, varför då tror du det? barnet - "Vet inte." 

Utifrån Lpfö18 "Ska förskolan ge varje barn förutsättning att utveckla förmåga att kommunicera erfarenheter i olika uttrycksformer som bild och ett intresse för berättelser och en förmåga att samtala om dessa"