Några har åkt iväg till Badland

Inne i flygplansrummet samlas en grupp barn. Projektorn installeras och vi tar fram en landnings frekvens på datorn, som vi projicerar upp på väggen.

Vi startar, ”bälten ska vara på, och man sitter ner i stolarna när vi startar!”.
Vart ska vi åka idag?
”Till ett badland! Lalandia! Där har jag varit! Ja, jag med!”

Vad behöver vi ha med oss när vi skall dit?
”Extra kläder, badkläder, simpuffar till armarna, (de hjälper till att flyta/simma om man inte kan riktigt), handduk och pyjamas och tandborste (för man sover över där!).”

”Man blir hungrig när man badar! Vi har köpt mat där, för man får inte ha egen mat med sig! ”Jag har ätit kakor och donuts på Tosselilla! Jag ska bada mycket i Egypten, jag ska dit till jul!

”På badland kan man också vila/ läsa och spela musik! Där kan finnas lite musik ibland! Men i vårt eget badland kan vi göra som vi vill, för vi hittar på, på eget vis!”
 


Egen fika hämtas och dukas upp på golvet. Fler saker hämtas in till badhusets café. Växter, för att det skall vara mysigt, böcker för att man kan läsa när man vilar sig…. Man kunde ju faktiskt göra mer än att bada och fika på ett badland!

Olika badland och rutschkanor projiceras på väggen och vi åker med…
Det går fort, upp, ner, sväng åt vänster, sväng åt höger, lampor, regnbågsljus, åk med dyna (går fortare) och plums framme / nere i bassängen (”då måste vi simma in till kanten”).

Lärandet med prepositionerna (läges ord) tränas. Barnen följer med i turerna med kroppen, och fort går åken. Ytterligare en pedagog kommer in i badlandet och frågar om hon får följa med. ”Bara om du har baddräkt på!”


Lpfö 18: Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.
Miljön ska vara tillgänglig för alla barn och inspirera dem att samspela och att utforska omvärlden samt stödja barnens utveckling, lärande, lek och kommunikation.
Miljön i förskolan ska erbjuda alla barn varierade aktiviteter i olika sammanhang. Många valmöjligheter ger ökade förutsättningar för barnen att bredda sina lekmönster och val av aktiviteter.