Några har åkt iväg till Badland
Vi startar, ”bälten ska vara på, och man sitter ner i stolarna när vi startar!”.
Vart ska vi åka idag?
”Till ett badland! Lalandia! Där har jag varit! Ja, jag med!”
Vad behöver
vi ha med oss när vi skall dit?
”Extra kläder, badkläder, simpuffar till armarna, (de hjälper till att
flyta/simma om man inte kan riktigt), handduk och pyjamas och tandborste (för
man sover över där!).”
”Man blir
hungrig när man badar! Vi har köpt mat där, för man får inte ha egen mat med
sig! ”Jag har ätit kakor och donuts på Tosselilla! Jag ska bada mycket i
Egypten, jag ska dit till jul!
Egen fika
hämtas och dukas upp på golvet. Fler saker hämtas in till badhusets café.
Växter, för att det skall vara mysigt, böcker för att man kan läsa när man
vilar sig…. Man kunde ju faktiskt göra mer än att bada och fika på ett badland!
Det går fort, upp, ner, sväng åt vänster, sväng åt höger, lampor, regnbågsljus, åk med dyna (går fortare) och plums framme / nere i bassängen (”då måste vi simma in till kanten”).
Lärandet med prepositionerna (läges ord) tränas. Barnen följer med i turerna med kroppen, och fort går åken. Ytterligare en pedagog kommer in i badlandet och frågar om hon får följa med. ”Bara om du har baddräkt på!”
Lpfö 18: Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller
uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.
Miljön ska vara tillgänglig för alla barn och inspirera dem att samspela och
att utforska omvärlden samt stödja barnens utveckling, lärande, lek och
kommunikation.
Miljön i förskolan ska erbjuda alla barn varierade aktiviteter i olika
sammanhang. Många valmöjligheter ger ökade förutsättningar för barnen att
bredda sina lekmönster och val av aktiviteter.