Skattjakt med ordbilder

Vi har börjat introducera scanning av QR-koder med barnen. Vi fick ett brev från Farmor och Molly där de berättade att de hade flugit till antarktisk och träffat pingviner. Nu så undrade de om vi kunde hitta några djur på vår gård som de hade lämnat till oss i form av bilder på djur med en QR-kod. Vi gick på  en bildskattjakt där barnen fick leta reda på bilderna och sedan en i taget fick fått hålla fram iPaden mot QR-koden. I detta undervisningstillfället hade vi fokus på olika positioner såsom framför, på, bakom och vid sidan om.  

Med lite hjälp och förklarningar hur de skulle göra, lyckades de få fram de olika prepositionerna. Vi samtalade med barnen om vad de såg på bilden och om de kunde se vart djuret stod. Ett barn sa - "Titta en häst" Pedagogen - "Ja, det är en häst" - "Kan du se vart hästen står någonstans?" - "Står den på stubben eller framför stubben?" - "Där är hästen" Pedagogen - "Ja, där är hästen - hästen står på stubben".   

Vi hade tagit med oss olika sorters djur ut på våran skattjakt som vi tänkte att barnen själva kunde placera ut på olika ställen för att kunna prata om vart står djuret nu. Barnen fick även själv dokumentera med iPaden var de ställde djuret.

Utifrån läroplanen för förskolan (Lpfö18)" ska förskolan ge varje barn förutsättning att utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga och utveckla en en nyfikenhet, kreativitet och lust till att lära." förskolan ska även ge förutsättning att utveckla förmåga att kommunicera upplevelser i olika uttrycksformer som bild och utveckla ett nyanserat talspråk samt förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen."