Vi utforskar varmt och kallt vatten med kopplingar till vårt projekt

 Tillsammans med ett par barn i taget så utforskade och undersökte vi varmt och kallt vatten, vi hade en balja med lite varmare vatten och en balja med kallt vatten, och en tom balja, barnen fick stoppa i en hand i varje balja och känna om dom kände någon skillnad, vi samtalade med barnen om hur vattnet kändes!? kändes det varmt eller kallt!? För att visa barnen skillnaden på det varmare vattnet så fick dom hälla i röd karamellfärg i det varmare vattnet. Avslutningsvis så blandade vi det kalla och det varmare vattnet med varandra i en tredje balja, barnen fick känna om dom kände någon skillnad på vattnets temperatur. Vi fortsatte att utforska vatten. Vi utforskade ett fysikaliskt fenomen genom att lägga ner två sockerbitar i två olika glas, ett med varmt vatten och ett med kallt, barnen fick röra med varsin sked i glaset och undersöka vad som hände med sockerbiten, sockerbiten i det varma vattnet löstes upp, ett barn menade då "Titta, borta", sen tittade han ner i det glaset med kallt vatten och såg att där var sockerbiten kvar, barnet utbrast "titta där". Vi avslutade undervisningen med att barnen fick utforska olika material i vattnet, vilket material sjunker respektive flyter!?.

(Lpfö18) menar "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla  förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,"