Vi räknar tillsammans


 Vi lägger fram siffror och direkt säger barnen ett, två, tre...åtta, nio, tio!
Men hur många är nu antalet till rätt siffra?

En pedagog ber ett barn att ta en bil.
Sedan fortsätter hon: två blåa pennor, tre pommes, fyra nopper, fem gubbar, sex kapla stavar etc.


När alla siffror har fått olika antal saker räknar vi var siffra/sak för sig för att se att det stämmer.
Var det rätt?
Siffran sex stämde inte. Vi hade bara lagt tre saker här.
Hur skulle vi nu lösa detta?
Hur många fler kaplastavar behöver vi för att få sex stycken?
- vi behöver sex stycken.
Han går fram till kaplastavarna och börjar räkna fyra, fem, sex. går tillbaka och lägger dom. 
Hur många hämtade du?
Han går tillbaka och hämtar åtta.
Stämmer det nu?
- Nä!!!
En säger att vi behöver fyra. Hon går och hämtar fyra och lägger tillsammans med dom andra tre.
Hon räknar och säger: - sju, då måste vi ta bort en.


Vi fortsätter dagen efter med siffror. Denna dag är det träbitar med siffror och samma antal prickar på.
Vi plockar fram tio röda legobitar och räknar tillsammans.
Vi lägger siffran fem och lägger sedan ett likamedstecken. Nu får ett barn i uppgift för att lägga lika många legoklossar efter lika med. 


Pedagogen håller fram siffran sju och frågar barnet vad det är för siffra. Hon svarar: - vet inte.
Pedagogen ber henne räkna prickarna. - sju, svarar hon direkt när hon räknat dom. Direkt tar hon sju legobitar och lägger efter siffran sju.


2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
• förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,
• förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,