Skapat upplevelse flaskor till vårt is rum

Som ett komplement till vårt Antarktisk rum/Is rum har en lite grupp barn utformat upplevelse flaskor med olika materia kopplat till vatten, snö och is. Barnen fick använda sig av olika fordon i form av pärlor, snöpaljetter och silverglitter som de stoppade ner i flaskorna. För att få ner glittret fick vi använda en tratt. 





Vi testade att hälla blå karamellfärg i vattnet. Ett barn "Det blir blått". Pedagogen "Ja, vattnet blev blått, ska vi hälla det i flaskan med alla de saker som du har lagt i?". Barnet "Ja".  

I denna aktivitet använder barnen sin finmotorik och vi benämner och sätter ord på alla saker vi använder och gör. Här följer vi som pedagoger barnens vilja i hur de vill utforma och vad de vill ha i flaskorna. Vi som pedagoger finns som ett stöd och en hjälpande hand när de känner att de behöver det.
I detta rum utforskar vi och tar reda på olika saker som barnen intresserar sig för utifrån vårt projekt med farmors fantastiska stickning. Just nu funderar de på vad de alla djuren heter som vi har i barnens egentillverkade islandskap. Vi tittar just nu lite extra på pingvinerna och då använder vi oss av projektorn och tittar på hur de ser ut och låter. 

Utifrån Lpfö18 "ska förskolan ge varje barn förutsättning att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära och utveckla förmåga att använda och förstå begrepp och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld"