Har skapat ett islandskap med gips

Förra och denna vecka har barnen fått skapa sitt eget landskap av is som vi ska ha till vårt Antarktisk rum som vi håller på att göra iordning, utifrån projektet med farmors fantastiska stickning. Barnen har i små grupper gått till förskolans gemensamma ateljé där vi utifrån barnens intresse skapat ett landskap av is. Vi har samtalat om gipsens egenskaper, om att det först är mjukt och lent och att det senare blir hårt när det får torka. Vi har även diskuterar vilka djur som ska bo där. Ett djur blev Pingvinerna som vi kom fram till. Detta landskap har vi skapat med hjälp av hönsnät, gipsmassor och vatten. Sedan har vi använt oss av vit, svart och blå färg för att skapa berg, isberg och hav. Vi samtalade med barnen om vad som hände när man blandar vit och svart, jo det blir grått. Vad händer när vi blandar blå och vit det blir ljusblått.
Det som var spännande och undersökande var att lägga ner gipsremsor i vattnet och sedan känna på dem. Ett barn sade - "Det är kladdigt". Pedagogen sade "Är det kladdigt, det känns lite mjukt och lent också" Barnet - "Ja, det är skönt". Ett annat barn "Jag en till". Pedagogen - "Vill du har fler gippsremsor att lägga ner?" Barnet - "Ja, många mer". Utifrån de allra yngsta barnen handlar lärandet mycket om att få upptäcka undersöka olika material med sina händer.  

Undersökandet av hur lång gipsrullen kan bli. Pedagogen - "Jag håller och så bakar du". Barnet - "Den blir lång". Pedagogen - "Ja, den blev lång ska vi klippa av så den blir lite kortare". 
Alla barn var inte intresserade och lite avvaktande med att använda sina händer, då gick det bättre med en pensel. Ett barn "Kolla det blir blått". Pedagogen - "Vilket blir blått?". Barnet - "Gipsen". Pedagogen - "Ja, den gippsbiten fick en annan färg, hur kan det komma sig?". Barnet - "Jag vet inte, titta jag penslar den". Att vara uppmärksammad på olikheter visar också ett steg i lärandet och kunna resonera diskutera kring det. 
Ett barn - "Jag vill kippa". Pedagogen - "Okej, jag håller här och så får du klippa". Viktigt att låta barnen utmana sig själva och pröva sin förmåga i sin finmotorik. 

Utifrån läroplanen för förskolan (Lpfö18) ska förskolan "ge barnen förutsättningar att utveckla sin förmåga att skapa med hjälp av olika tekniker, material och redskap även ställa frågor och kommunicera med andra i olika sammanhang."