Digitalt alternativ till föräldramöte

Blå avdelning arbetar utifrån förskolans två utvecklingsområden "Sagans magiska möjligheter till språkutveckling" och "Barns digitala meningsskapande" på följande vis: 

Barnens digitala meningsskapande
Vi har erbjudit barnen högläsning via digitala verktyg som projektering och ladybug. Barnen har även blivit erbjudna en lärande app som heter MyMemo där de har skapat sina egna memoryspel utifrån projektet, varit producenter istället för konsumenter. 
Vid planerade undervisningssituationer utomhus har barnen fått möjlighet att själva dokumentera med hjälp av Ipad. Vi har börjat projektera på morgonen för att skapa lugnare och lekfullare miljöer för barnen. 

Via reflektioner med barnen har vi kommit fram till att barnen tycker att det är roligt, är nyfikna på digitala verktyg och ställer mycket undersökningsfrågor. Då vi sett detta kommer vi att utveckla barnens lek med hjälp av att införa ladybug via projicering samt greenscreen. Kommer fortsätta att använda digitala verktyg vid bland annat högläsningsundervisningar. 

Sagans magiska möjligheter till språkutveckling
Barnen har blivit erbjudna högläsning via, som tidigare skrivet, digitala verktyg, bokläsning i mindre grupper, diskuterat och reflekterat kring böcker utifrån både text och bilders innehåll med hjälp av bland annat läsfixare, sjungit sånger och bland annat introducerat nya kompissånger samt använt instrument till berättande och sångsamlingar. 
Vi har dagliga sångsamlingar, genomgång av strukturschema, det vill säga så barnen ska få en tydlighet över vad deras dag på förskolan ska se ut, jobbat med behovstecken samt flera TAKK-tecken för att stödja det svenska språket. Haft mer undervisning och samlingar utomhus. Haft samarbetsövningar, språk- och matematikundervisning utomhus, bland annat med hjälp av naturmaterial och färdigt material som till exempel fallskärm, fjärilsspel och haft olika estetiska övningar med samarbete. 

Då vi har jobbat en del med samarbetsövningar har vi sett att barnen har börjat samarbeta mer, bland annat vid av- och påklädning och matsituationer. De har även börjat samtala mer med varandra och försöker lösa konflikter på egenhand. 
Via återkommande samlingar och strukturschema har vi sett att barnen har börjat komma in i rutiner. Med hjälp av TAKK har vi sett att barnen har börjat använda detta vid vissa vardagssituationer som matsituationer och av- och påklädning. 

Vi kommer fortsätta att arbeta med tio kompisböckerna parallellt med vårt projekt och utveckla TAKK genom att bland annat införa det mer vid till exempel barnens sånger och rutinsituationer.