Samarbete mellan förskola och specialpedagog



I förskoleförvaltningen finns ett antal specialpedagog- och psykologteam, där både specialpedagoger och psykologer tjänstgör, utifrån verksamheternas behov.

Den specialpedagog som arbetar tillsammans med medarbetare, barn, ledare och vårdnadshavare i förskoleområdet som Svängedammens förskola tillhör, heter Sofie Persson. 

En del av pågående samarbete handlar om att konkret i vardagen, stödja medarbetarna kring att strukturera upp den inre organisationen, för att skapa ett lugn och en tydlighet i barngrupperna. Det kan t.ex. handla om en tydlighet i arbetslagen kring fördelning av arbetsuppgifter och den inre strukturen, för att på så sätt organisera för en pedagogisk närhet tillsammans med barnen. Detta ger i sin tur goda förutsättningar gällande att uppmärksamma enskilda barns behov av stöd och utmaningar. En tydlig inre struktur och organisation underlättar särskilt mycket nu, när det finns en ökad mängd vikarier på förskolan utifrån covid-19.

Det satsas även på gemensam kompetensutveckling i hela förskoleområdet kring TAKK, utifrån ett antal ”behovstecken”, så att barnen därigenom ges fler möjligheter än verbalt, till att förmedla sina behov och önskningar. Exempel på sådana ”behovstecken” kan vara ”mer”, ”hjälp”, ”törstig”, ”trött”, och olika känslouttryck som exempelvis ”glad”, ”ledsen”, ”ont”.

Samarbetet innefattar även ett gemensamt arbetssätt och förhållningssätt kring att arbeta med bildstöd, i samtliga barngrupper på samtliga förskolor. Konkret innebär detta att medarbetarna, tillsammans med barnen, sätter upp bilder i en viss ordningsföljd, för att visualisera hur dagen kommer att se ut. Syftet med detta är att skapa både tydlighet och trygghet för barnen.

Utifrån rådande pandemi finns det givetvis utmaningar både gällande att arbeta med bildstöd och gällande att komma ihåg att regelbundet använda sig av behovstecken (TAKK), men arbetet är pågående och utvecklas i positiv riktning.

Sofie, finns även tillgänglig för medarbetarna utifrån att stödja i arbetet kring enskilda barn som behöver särskilt stöd under sin förskoletid. Även när det gäller extra förberedelser inför skolstart. Vid de tillfällen det är aktuellt, föregås detta alltid av dialog med er vårdnadshavare först.