Högläsning via digitalisering

Under veckan har barnen blivit erbjudna högläsning via digitalisering med hjälp av ladybug. Boken vi projekterade var ett uppslag ifrån vårt projekt Kurrans skatt. Barnen kände igen vårt hjälpmedel och sa "kolla vi ska ha ladyboggen" och blev nyfikna och frågade "vad ska vi göra med den?". 


Vi har även introducerat en ny lässtrategi som heter "spågumman Julia", vilket innebär att hon förutspår och ställer hypoteser som - Vad tror ni Kurran och Pigan gör på nästa sida? Barnen gav olika tankar men de flesta barnen tror att "Dom försöker leta efter skatten".
En annan hypotes som ställdes efter att vi hade vänt och läst nästa sida var - Vad är det som finns i hålet och säger: "Aj?". Även här hade barnen olika tankar och flera kopplade till vår introducerade figur "Jag tror att det är Julia, spågumman", "Det är kanske Julia, hon är där under. Hon kanske inte kan gå ut från hålet", ett annat barn sa "En krabba" och visade med TAKK och barnet menar att krabban kniper Kurran i näsan.

Syftet med högläsning via digitalisering var för att det är ett utvecklingsområde som vi har, där det står att "Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att möta digitala verktyg som komplement i lekfulla, utforskande och magiska lärmiljöer" samt i LpFö18 står det att varje barn ska ges förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa. 

Vi kommer att under nästa vecka att fortsätta med högläsning via digitalisering, men kommer att utveckla detta så att det blir lite mer "magiskt".