På upptäcktsfärd i vårt närområde

Det finns mycket att upptäcka utanför förskolan. Här gick vi förbi ankdammen och många barn utropade - där är ankorna ,-  titta ankor. Här stannade vi en liten stund och pratade om vilken som var mamma anka (som kallas hona) och pappa anka ( som kallas hanen). Här hjälper vi barnen att reda ut begrepp och sätta ord på det vi ser. Som - ja där simmar ankorna som kallas gräsänder, vad gör ankaorna - de simmar. "Förskolan ska ge varje barn förutsättning att utveckla nyanserat talspråk och ordföråd"

Efter en liten bit tittar ett barn högt upp i träden och där satt en fågel. Då stannade vi igen för att återigen sätta ord på det barnet såg och vi kunde prata om att den satt högt där uppe i trädet och där fanns många träd. 
Här fick barnen möjlighet att utforska sin motoriska kapacitet och att utmana sig själv i vad jag klarar och vad jag än inte klarar helt själv. För barn är det viktigt att utmana sig själv i sin motoriska utveckling. "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga"  

Under denna upptäckts färd hittade vi även olika naturmaterial som kastanjer som vi plockade med oss hem för att studera vidare." Förskolan ska ge varje barn förutsättning att utveckla nyfikenhet och förståelse för samband i naturen"