Olika sätt med bokstäver
Under några veckor har vi pratat om hur man stavar smaragderna. Vi har använt oss av kastanjer, våra kroppar, genom takk-tecken, skriftspråket och talspråket(ljudat).
När vi nu hade reflektion med barnen om vad vi har jobbat med så hade de många tankar om just bokstäver. I bakgrunden när vi pratade hade vi ett bokomslag projicerat på väggen. När de såg detta kom ett av barnen på att "vi kan ju skriva en bok". Så istället för att spela upp en saga för barnen så började vi prata om hur gör man en bok. Vi pratade om vad ska en bok innehålla, att det är illustrationer inte teckningar i en bok, att det är författare som skriver. Så nu har vi tillsammans gjort en mindmap om vad boken kan innehålla så nästa gång får vi skala ner det lite så att de får ett sammanhängande tema på boken.
Här får vi in barnens egna tankar och ideer om vad undervisningen ska innehålla. I detta projekt ska vi använda oss av både analoga verktyg (penna och papper) och digitala verktyg som bookcreator och skolstil. Ska bli spännande och se var boken tar oss någonstans!
Här får vi in barnens egna tankar och ideer om vad undervisningen ska innehålla. I detta projekt ska vi använda oss av både analoga verktyg (penna och papper) och digitala verktyg som bookcreator och skolstil. Ska bli spännande och se var boken tar oss någonstans!
Enligt lpfö18 ska utbildningen kontinuerligt utmana barnen vidare genom att inspirera till nya upptäckter och kunskaper. Barnen ska ges förutsättningar för bildning, tänkande och kunskaps utveckling utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska.