Språk skapande på olika sätt

I måndags hälsade vi en ny kompis välkommen till grön avd. Vi tog fram vår sångburk där ett barn i taget fick leta fram ett kort som vi tillsammans sjöng och gjorde rörelse till. Denna aktivitet fortsatte en bra stund.  I denna aktivitet ges barnen möjlighet att utveckla sin motorik, koordinationsförmåga. de ges även möjlighet till utveckling av ett nyanserat talspråk då vi tillsammans med barnen pratar om vad som händer i de olika sågarna.  


Några barn fick ta del av en sagolåda som handlade om vart alla djuren och vi människor bor och att mitt hem är där de jag älskar mest bor. Vem älskar ni mest frågade jag? Ett barn svarade, jag älskar min syster, hon kramar mig. Förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla sin förmåga att kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter.