Högläsning med digitalisering och inbjudande miljö

Under veckan har barnen, precis som förra veckan, blivit erbjudna högläsning via digitalisering med hjälp av ladybug. Det vi utvecklade till den här veckan var att göra miljön lite mer magisk och tillförde tyger, som vi hängde ifrån taket, la flera löv på golvet samt använde instrument under läsningen. Ett barn kopplade löven till deras vardag och sa "det ser nästan ut som där ute (gården)".
Vi reflekterade med barnen och ställde frågan "Hur ska vi gå vidare i vårt projekt?" det vill säga vad skulle barnen vara intresserade av att göra. Vi fick olika ideér där något barn sa "jag vill leka Kurran och Pigan" och menade att den skulle vilja leka rollekar kopplat till projektet, någon vill att vi ska skapa olika saker kopplat till projektet som egna Kurran och Pigan, som de skulle vilja använda i deras lek. Vi frågade med hjälp av vilket material vi skulle kunna använda och då sa ett barn "vi kan använda pinnar.. och löv kanske, vi är ute mycket nu, sen lim så det inte går sönder". Sen sa ett annat barn att vi kanske kunde plantera, då den hade en tanke om att växten som växte på bokuppslaget var skatten. 

Syftet med undervisningen var för att det står i LpFö18 att förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk, bland annat genom att lyssna på högläsning och samtala om litteratur och andra texter".