Fruktmatematik

När frukten idag skulle delas valde vi att prata med barnen om hel frukt, halv frukt och fjärdedelsfruktbitar. Vi började med att visa den hela frukten och pratade då med barnen om hur man kan dela den i olika bitar. Tex då hur många halva frukter blir en hel och hur många fjärdedelar behövs det för att det ska bli en hel. Även på andra hållet tex om vi ska få fjärdedelar av ett helt äpple hur många bitar ska vi då dela äpplet i.


 barnen ska också kontinuerligt utmanas vidare utifrån läroplanen genom att inspireras till nya upptäckter och kunskaper. Förskolan ska bidra till kontinuitet och progression i barnens utveckling och lärande samt förbereda för fortsatt utbildning. Utbildningen ska uppmuntra och utmana barnen att pröva sina egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling. 
Undervisningen ska baseras på såväl att barnen lär tillsammans och av varandra som samspelet mellan vuxna och barn.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla • självständighet och tillit till sin egen förmåga, • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,