Högläsning med digitalaverktyg och inbjudande miljö
Idag hade vi en språkutvecklande högläsningsstund med digitala verktyg, barnen bjöds in till ett rum med inbjudande miljö i form ut av en skattkista, ljusslingor och tyger. Vi använde oss ut av ett digitalt hjälpmedel vid namn "Ladybug", denna användes för att barnen skulle kunna se bilderna på det vi läste på väggen, vi använda oss ut av tillhörande förstärkande ljud och rekvisita i form ut av kuddar och en svart häxhatt som Maria som läste hade på sig.
(Lpfö18) menar "Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter".
(Lpfö18) menar "Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter".