Barnkonventionen och planen mot diskriminering och kränkande behandling, hur arbetar vi?

 






Barnkonventionen och planen mot diskriminering och kränkande behandling, hur arbetar vi?

En kort beskrivning om förskolans uppdrag kring arbetet med barnkonventionen och planen mot diskriminering och kränkande behandling

Barnkonventionen blev lag i Sverige 1 januari 2020. I förskolan sker barnrättsarbetet på två sätt. Dels är det en integrerad del i utbildningen som pedagogerna ansvarar för, och som möjliggör att barnen kan utvecklas, lära och må bra, dels handlar det om att barnen ska få kunskap om sina rättigheter och ha inflytande i det som sker i deras utbildning. Barnkonventionen ska, precis som allt i förskolan, vara en del av vardagen och omsättas i praktiska handlingar. Det kan ske både i den planerade undervisningen och spontant i situationer under hela dagen.

Barnkonventionen består bland annat av de fyra grundprinciperna. Dessa fyra principer ligger till grund för förskolans läroplan och går att hitta under bland annat avsnitten om normer och värden, omsorg, utveckling och lärande samt barns inflytande. Det är viktigt att förtydliga att det inte handlar om att barnen ska bestämma, i stället handlar det om att barnen har rätt till inflytande och delaktighet. Utbildningen ska utgå från en balans mellan barnens intressen och pedagogernas bedömningar av vad barnen behöver utmanas i för att få del av hela läroplanen och utvecklas så långt som möjligt. Arbetet med barnkonventionen går hand i hand med planen mot diskriminering och kränkande behandling, som varje förskola är skyldiga att upprätta.

På förskolorna i området arbetar förskolans pedagogiska personal och kock aktivt tillsammans för att lyfta olika språk, kulturer/ högtider och erbjuda mat från olika länder i samband med förskolornas sagoprojekt. För att kunna implementera barnkonventionens budskap på ett lustfullt sätt använder sig förskolorna av olika litteratur och sagoböcker såsom ”Kompisböckerna” och ”Rätt lätt” som tar upp och lyfter olika etiska dilemman. Exempel på det kan vara ”Att våga säga stopp”, ”Bjuda in i leken” ”Dela med sig”, ”Lyssna på varandra”, vars syfte är att öka förståelse för varandra och ge barnen redskap för lek och sampel.

Varje förskola har under året med covid-19, vistats mycket utomhus, vilket också har lett till att varje förskola har arbetat fram olika strategier för att gården ska vara en trygg plats som inbjuder till undervisning, lek och samspel.