Fortsätter leta efter olika ljud
Utifrån vårt gemensamma projekt med boken "Farmors fantastiska stickning" Har vi tillsammans med barnen studerat de två första sidorna från boken. Där många av baren uppmärksammade en katt i bilden. Katten blev vår ingångsport till att börja undersöka olika ljud. Vi började med att ta reda på vilka olika djur ljud vi kunde. Det gjorde vi genom att leka med sången "Björnen sover" sedan bytte vi ut björnen mot olika djur och lät som dom. En uppskattad lek av barnen vi gärna leken innan maten.
Här hittade ett barn ett brunt löv, där barnet själv sa "titta bajs" "är det bajs" sa vi "ja" sa barnet "vilken färg har bajset" frågar vi "brunt" "men vad kommer det från" "trädet" "är det bajs du har i handen" "nej ett löv" "ja det är det". "förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmågan att kommunicera upplevelser och tankar även utveckla fantasi och föreställningsförmåga"
Vi har denna vecka letat pinnar för att se om vi kan skapa ljud med dem. Vi hittade både pinnar, en stor gren och många löv. Här passade vi även på att räkna löven titta på vilket som var störst minst, vilken pinne som var längst kortast. Vi kom på att man kunde bryta pinnen i tu och då fick vi fram ett knäck ljud och drog vi pinnen mot staketet så fick vi fram ett rassel ljud.
"Utifrån Lpfö18 ska förskolan ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att använda matematik för att undersöka"