Vi undersöker friktion med olika föremål

 
 Barnen fick under förra vecka undersöka och utforska gravitation och friktion med olika material. Tillsammans med barnen undersökte vi hastighet och lutning. Vi använde oss utav vattenrännor och rutschkanan för att få fram lutning och så använde vi djur, fordon och pinnar för att få fram hastighet som snabbt eller sakta.  

 

 .

Syftet med undervisningen var att vi tillsammans med barnen skulle undersöka, testa, prata om och ställa enkla hypoteser om ämnet. På vägen lyssnade vi in barnens intressen och frågor. Ett barn upplevde att bilen fastnade och kunde inte komma igenom hålet. Barnet sa då - "Den fastnar" en pedagog sa då - "Ja, den är för stor" pedagogen ställde då en fråga till barnet - "Kan vi sätta bilen på ett annat ställe?" barnet sa - "Vi provar här och ställde bilen framför hålet", barnet - "Nu gick det, den fastnar inte" och fortsatte några gånger till. En härlig känsla när man lyckas komma på en lösning på ett problem som man stött på.
"förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap ock teknik".( Lpfö18 )