Hur vi på gul arbetar med sagans magiska möjligheter till språkutveckling

Vi har under en längre tid använt oss av boken "i Bobbos väska" där Bobbo har packat sin väska med konkret material. Barnen berättar själva vad de ser och vad som finns i väskan med ord eller TAKK tecken. 


Vid samling har vi olika aktiviteter beroende på barnens intresse. Vi sjunger, dansar och leker små lekar som "Barnen i lådan" och "Kims lek". På så sätt blir det intressant och håller nyfikenheten hos barnen. Här får barnen  möjlighet att använda det verbala språket där vi pedagoger pratar med barn om vad vi ser på bilderna och genom upprepningar på olika sätt ger en ingång till att utveckla sitt språk. Vi jobbar med olika sånger som vi kopplar med tecken (TAKK) och böcker under en längre tid. 


I vår utbildning har vi aktiviteter som är anknutna till en bok eller berättelse. Utifrån vårt projekt jobbar vi med boken "Min farmors fantastiska stickning" av Rowena Blyth. I boken reser Farmor och Molly runt i världen, både till varma och kalla länder för att sticka kläder till alla djuren och byggnader de ser. Vi har skapat en vägg med bilder från boken som vi tillsammans med barnen kommunicera om vad vi ser för att barnen ska få bearbeta sagan och hitta nya infallsvinklar vi kan jobba utefter från där barnen visar intresse.