Digitalt meningsskapande med imotion och projicering

Så här kan en dag ser ut med digital meningsskapande undervisning, som är ett kommungemensamt utvecklingsområde 


 

 Utefter vårt projekt med resor till olika länder/städer, följer vi upp med att erbjuda barnen en undervisning där vi kan skapa film med digitala verktyg med appen imotion, och med färdiga utskrivna bilder där barnen själv fick skapa bakgrund och destination. 


Nu ska barnen samarbeta med att en får flytta bilden "flygplanet" lite i taget medan den andra tar foto. Det blir lite tokigt i början med att förstå att man ska flytta bara lite, det blir gärna ett stort hopp med flygplanet. Men när barnen väl förstår hur man ska göra, gjorde dem det galant. 

Barnen har klart för sig var de vill flyga, "Italien" säger det ena barnet, "Stockholm" säger det andra barnet. De var ivriga med att  prova ta foto, "jag också", "nu är det min tur". När barnen fick titta på sin färdigskapade film säger hen glatt "flygplanet flyger på molnen". På samlingen försökte ett av barnen ivrigt berätta vad de har gjort genom att försöka hitta ord och förklara med hjälp av kroppsspråket, olika gester, flyger med handen och säger ordet "ipad".



Karaktärerna Molly och farmor (från projektboken) hade dukat fram ett bord med olika material och färger upplagt för en kreativ undervisning med olika material och tekniker, vi kopplade in dokumentkameran och projektorn till datorn, barnen fick vara kreativa och skapa med diskborstar. Genom att man riktar dokumentkameran över barnens skapande, så kunde dom ta del av sin undervisning som projicerades på väggen eller titta på datorn ur ett annat perspektiv samtidigt som dom skapade. Ett barn menade "titta det är min", vi samtalade med barnen om dom olika färgerna. 
  


 

Lpfö 18 framhåller "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.