Skapande med Plus-plus

Innan i veckan startades dagen, med några barns val av material.

Benämning utav bitarnas färger, plocka och sortera bitar var ett barns intresse. Medan två barns var att forma och konstruera bokstäver, enstaka och/eller hela namn. Samarbetet att leta efter ”rätt” färg, och hur bokstäverna kan byggas och vad det är för bokstav sker automatiskt. Frågor och tankar samtalas med kompisar och den vuxne vid bygget. Träd skapas tillfälligt, och fler barn kommer och går vid bygget.
Träden tillför fler byggare: ”kan du göra ett träd till mig, om jag gör en gubbe?”.
Samlar blå plusplus, vad kan detta bli?
”Vatten”. Vem ska vara i vattnet då? ”Fiskar! Men jag kan inte göra fiskar! De ska var i olika färger (helt lika och olikfärgade)! Om du bygger fiskarna, bygger jag dom vid vattnet! Det ska vara gräs på andra sidan bryggan! Där vilar fiskarna, när de är trötta på att simma!”
Visar min luciakrona, som ligger vid sidan om. Då konstateras det att de skall byggas ”en krona, sådan man har i håret!”, ”detta är ett pannband, som man också kan ha som krona!” När vi pratar om att fortsätta med byggena imorgon, har barnen egna lösningar,”flytta till en bricka!”. För säkerhets skull tar vi foto, ifall något går sönder. Så kan vi bygga upp det igen. Bilderna vill de gärna titta på, så att de verkligen finns, och ser likadana ut. Sen knäpps det även bilder på sig själv….





Lpfö18:
• förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
• fantasi och föreställningsförmåga
• förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.