Skuggmålning
I byggrummet har vi börjat att projicera upp bilder från Afrika. Det har blivit mycket djur och just denna gång blev det lejon. Vi satte upp ett spännpapper på väggen så att de kunde måla av det. Här blev det lite diskussioner om hur man skulle göra då bilden blev svart många gånger. Barnen resonerade som att man kan inte stå framför projektorn för då skyms ju ljuset och då blir det mörkt. Vi måste stå lite vid sidan för att det ska gå.
På eftermiddagen fortsatte vi med skuggmålning då solen kom fram lite. Här valde vi att ta en tigerfigur. Barnen satte figuren så att solen lös på den och bildade en skugga på pappret. Här kunde de sedan rita av skuggan för att sedan färglägga den i tigerns färger och mönster.
Enligt Lpfö18:
Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. På så sätt är skapande både ett innehåll och en metod i förskolan för att främja barnens utveckling och lärande.