Måla med olika tekniker
Många utav barnen tycker om att måla och leka med bilar. Så vi kombinerade dessa två och erbjöd barnen att måla med hjälp av olika fordon. Färg hälldes ut över pappret och sedan fick barnen turas om att köra fritt.
Vi använde TAKK när materialet skulle presenteras. Pedagogen frågade vad det var för material vi skulle använda och visade tecknet, flera barn sa "bil" och "flygplan".
När ett barn hade kört lite över färgen några gånger, pekade barnet på flaskorna och sa "mer". Barnet tyckte att vi skulle ha mer färg.
Ett annat barn släppte det fordon som den använt och började dra med sitt finger i färgen, gjorde flera cirklar och tittade på sitt finger, det kom fram ett stort leende och sedan fortsatte barnet att göra flera cirklar i färgen.
Samma barn byta sedan teknik, från finger till händer.
Syftet med undervisningen var att barnen skulle utveckla svenskt teckenspråk, sin motorik samt kommunikation. Sen står det även i LpFö18 att utbildningen också ska ge barnen förutsättningar att utveckla sin förmåga att skapa med hjälp av olika tekniker, material och redskap samt kreativitet".