Digitalt meningsskapande tillsammans med barnen på Gul

I en av våra miljöer inne på avdelningen har vi skapat ett ställe där vi tillsammans med barnen har möjlighet att undersöka och utforska olika naturföremål som vi hittar när vi är ute. I denna miljö sätter vi även upp sådant som barnen har varit med och skapat. 
Här har vi börjat introducera dokumentkameran för barnen, där vi både kan se oss själva och de olika föremålen  som vi har placerat i denna hörna som vi har i köket. Tanken med denna hörna är att göra barnen medvetna om hur den fungerar och hur man kan använda den. Vi är nu i början av processen där vi ser att det vi har under vår dokumentkamera, kommer upp på väggen genom projektorn och att vi kan se oss själva, men hur kommer det sig? Här får barnen röra och ändra på dokumentkamerans riktning. 
Ett annat sätt där vi använder oss utav dokumentkameran är när vi berättar sagor, då vi projicerar upp boken så vi kan se den på väggen. Då får vi möjlighet att tillsammans med barnen prata om vad vi ser  på bilden och vad de tror ska hända och stanna upp i sagan för att återberätta på ett enkelt sätt. Samtidigt använder vi oss utav kreativt material för att locka till oss av det lilla magiska i sagan.  


Utifrån vårt projekt med boken "farmors fantastiska stickning" kommer farmor och Molly med olika uppdrag som vid detta tillfälle. Här undrade farmor och Molly vad vi kunde hitta för djur i vårt närområde. Med hjälp av Ipaden får barnen själva ta bilder på det vi hittar. Barnen får själva dokumentera och de får en kunskap om vilken knapp de ska trycka på för att få fram en bild. Tillsammans kommunicerar vi vad de har fotograferat och det som de intresserar sig för. "Ett sätt att skapa nyfikenhet och utveckla självständighet till sin egen förmåga".