Digitalt meningsskapande
I hela Malmö Stad har vi även detta
läsår ett spännande gemensamt utvecklingsområde, Digitalt meningsskapande i
förskolan. Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för adekvat digital
kompetens, som innebär bland annat att barnen i förskolan ska få skapa,
undersöka digitala verktyg på många olika sätt tillsammans med vuxna.
Den vuxne ska vara en närvarande medforskare som utmanar barnens tankar och
funderingar i den digitala världen.
På våra fem förskolor (Svängedammen, Diamanten, Lillstjärnan, Linbäret, Solglimten och ) finns idag många olika digitala verktyg där barnen ges möjlighet att utforska den digitala världen genom för dem meningsfulla sammanhang. Att tidigt börja utveckla barns källkritiska förhållningssätt är viktigt för deras fortsatta lärande och framtid då vi i dagens samhälle har stort behov av att sålla bland all information vi ser och hör.
Barnen får möta och skapa
digitalt meningsskapande genom bland annat projiceringar, vi använder oss av
dokumentkameran för att bland annat högläsa böcker så att alla barn kan delta i
sagans magi på exempelvis väggen där boken projiceras. Att tillsammans med
barnen reflektera med digitala verktyg kring den undervisning de har blivit
erbjudna är ett sätt för arbetslagen att få reda på barnens tankar, funderingar
och idéer som ligger till grund för det fortsatta arbetet inom projektet.
Genom green screen och
filmskapande får barnen möjlighet att utforska och reflektera kring den
digitala världen och utveckla sitt källkritiska förhållningssätt på många olika
sätt. För oss i förskolan är det viktigt att användandet av digitala verktyg
ska ske på ett medvetet sätt som gynnar barnens lärande och barnens möjligheter
till att utveckla förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.
Ett arbetssätt som håller på att
implementeras är att alla barn får möjlighet att använda digitala verktyg i
olika lärmiljöer som ett komplement. Med detta menar jag exempelvis att
lärplattan fungerar ena veckan som ett pussel (där appen är låst till endast
detta) och den andra veckan kan lärplattan vara bland pärlorna där barnen får
möjlighet att lägga pärlor på den och på sätt växelverka mellan det digitala
och analoga språket.