Vårt projekt-vi reser till Stockholm.
Som vi tidigare nämnt så arbetar vi projekterande med utgångspunkt i boken "Min farmors fantastiska stickning", utifrån sagan så skapar vi undervisning där vi arbetar med alla läroplanens mål. Vid detta undervisningstillfället så fick barnen "Flyga flygplan" till vår huvudstad. Barnen har sedan tidigare med hjälp ut av digitala verktyg skapat egna biljetter, vi använde stolar som rekvisita, dessa hade vi ställt upp två och två i rad för att barnen skulle få en känsla av att dom åkte flygplan. Med hjälp ut av digitala verktyg(i detta fallet projektorn) så projicerade vi upp när flygplanet startade, åkte över olika ställen för att till sist gå inför landning. Vi tolkar det som att barnen är väldigt intresserade av denna undervisnings formen, ett barn menade "JAAAA flyga flygplan" ett annat barn framhöll "Vi måste sitta ner på vår stol". Vi hade förberett en PowerPoint med lite fakta om Sverige, bl.a. bild på vår flagga, svensk husmanskost och vår folkdräkt, vi samtalade med barnen om dom olika bilderna, ett barn utbrast "titta flaggan är gul och blå". Avslutningsvis så fick barnen scanna QR-koden där dom fick lyssna på ett hej på svenska.
(Lpfö18) menar "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet,"