PASS OCH RESVÄSKOR
Vi har med barnen flera gånger samtalat om vårt projekt ”Farmors fantastiska stickning”. Där farmor och Molly skall ut och resa, vart är inte riktigt bestämt ännu. Men vi har kommit fram till att vi behöver lite saker för att kunna resa iväg…..
PASS: ” behövs om vi reser långt, men inte till Danmark, eller till Borlänge”. ”I passet står det namn och när man fyller år! Det är en liten bok, och kan var i olika färger!” Ett foto på mig, ska vara i mitt pass! I allas pass, också!”
VÄSKA: ”Att ha sina saker i!”, resväska eller en ryggsäck! Finns stora och små väskor! De kan se olika ut, med olika färger på!
Med er föräldrars hjälp (med att skicka med en skokartong), har barnen börjat göra sin egen tolkning av sin resväska.
Även ett BAGAGEBAND, har tillkommit i vår lekmiljö, där våra många resväskor kommer att ta plats framöver….
Lpfö18:
-främja barnens förmåga att vara delaktiga och utöva inflytande över sin utbildning,
I vår projektbok, reser Farmor och Molly i väg med flyg. Det
finns även andra färdsätt att resa med. Barnen en har tidigare förmedlat: ”buss,
gula/ gröna bussar, tåg, bil, båt, cykel, spark, luftballong, taxi, sådan buss
man sitter på två våningar, båt man kör på med bil, båt som har segel.
Projicerat upp med projektorn på väggen när vi åker
stadsbuss och tåg, skapar inspiration till nya lekmöjligheter:
Bilbanebyggen, med olika sorters bilar, garagebyggen, ett blått örngott blir en
samlingsplats för båtarna. ”Tågräls till tågen, skall vara intill
flygplansvägen!
Lpfö18:
-skapa förutsättningar för barnen att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera
och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankar med hjälp av olika
uttrycksformer, såväl med som utan digitala verktyg.