Sagans fantastiska värld
Vi har arbetat med sagor på lite olika vis under terminen. Vi har spelat teater vid uppstarten av vårt projekt med "Farmors fantastiska stickning". Vi har varit på biblioteket och lånat lite olika faktaböcker om djur i Afrika. Vi har projicerat upp sagan på väggen så att alla kan se samtidigt och då har barnen pekat ut många detaljer i bilden. Vi har legat på vilan och lyssnat på sagor genom lärplattan och program på ur. Vi har läsning efter lunch och oftast sker detta utomhus och i blandade grupper med blå.
Vi har även läst lite olika flanosagor och här blir barnen delaktiga i processen. De pekar på bilden och berättar lite om den och sedan får de hjälpa till att plocka ner sagan igen.
I boken farmors fantastiska stickning så stickar ju farmor en massa olika saker. Vi har en massa garn på förskolan och vi tänkte då att vi skulle ju kunna använda detta. Vi vill gärna piffa till vårt staket.
Lpfö18 Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. Förskolans arbete ska inriktas på att ge utrymme för olika kunskapsformer och att skapa ett lärande där dessa former balanseras och blir till en helhet. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande.
Därför ska barnen få möjligheter att upptäcka och förundras, pröva och utforska samt tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter.